De Sint kiest voor roze en blauw

De Sint kiest voor roze en blauw

De Sint kiest steeds vaker voor roze en blauw. Dat staat vandaag te lezen in een artikel in de Standaard. Ouders met kleine kinderen weten het natuurlijk al lang: speelgoed is bijzonder genderspecifiek. Vooral het meisjesspeelgoed spat van de rekken. Plastieken stofzuigers, poppen, winkeltjes en keukengerei: het hele schap kleurt Disneyroze. Hoewel heel wat kinderspeelgoed altijd al rolbevestigend was, is de ‘verrozing’ iets van de laatste twee decennia. Onder invloed van de prinsessencultuur van Disney, volgden grote speelgoedfabrikanten zoals Mattel en Lego met de roze golf. Terwijl speelgoed vroeger vaak een miniatuurversie was van bestaande toestellen, zijn ze voortaan uniform roze of blauw. Bepaalde types van speelgoed – lees huishoudtoestellen – hebben zelfs helemaal geen blauwe variant. In een tijd waarin genderrollen steeds minder gediversifieerd worden, reflecteert het speelgoed een verouderd rollenpatroon. Jongens die hun vader in de keuken willen naspelen, moeten zich behelpen met een prinsessenroze koffiezet. In de jaren 1970 stelde dat probleem zich veel minder. Je had het typisch meisjesspeelgoed en de typische jongensdingen, maar heel veel speelgoed bevond zich daar ergens tussenin. The New York Times plakte er zelfs cijfers op. Ze telden al de aanbiedingen in een speelgoedfolder uit 1975. Wat bleek? Bijna 70 procent van het speelgoed werd niet specifiek naar jongens of meisjes worden gemarketeerd. En bij ons? Wij doken in onze archieven en disten een aantal oude Sinterklaasfolders op.

1978 versus 2005

 

1991 versus 2005

 

In 2005 kon je een keukentje voor meisjes en een voor jongens kopen in dezelfde winkel

 

Een poppenhuis in 1981 en een in 2001