Een legende uit 1835 vertelt dat in de wijk Konterket in Beverlo soldaten zich amuseerden in huizen van plezier. De moeders vreesden dat hun zonen zouden vertrekken naar 'den troep'. Als hun zoon niet thuiskwam, dachten ze dat die in de greep van de heks zat. Die heks zou in Konterket in een hutje wonen. Sinds 1986 wordt daarom de heks (een namaakheks) elk jaar naar de brandstapel gevoerd. Ze wordt verbrand op carnavalszaterdag en op carnavalszondag loopt de heks in de stoet.
De reus neemt deel aan: een namaakheks wordt elk jaar op carnavalszaterdag veroordeeld tot de brandstapel, daarna verbrand en een dag later verschijnt de echte Heks van Konterket in de carnavalsstoet.
Manier waarop de reus beweegt
De reus buigt niet.
De reus danst niet.
De reus wordt niet begeleid door muzikanten
Er zijn geen andere rituelen verbonden aan de reus
De reus draagt heksenkledij die verwijst naar de legende. Ze draagt een oranjebruine bloes, een lichtbruinbe geruite rok, een groene schort, een gestreepte vale sjaal over het hoofd en de schouders en in haar handen een bezem.
Willems, Guido (2012). Reuzen in Limburg, Hasselt, Elfjulicomité Limburg vzw.
'De Heks van Konterket', Theo Slootmaekers, een uitgave van de Geschied- en Heemkundige Kring Leopoldsburg vzw.