In de kijker november 2017

Bieke Debusschere testte 'Curieuzereuzen'

In de kijker november 2017

Curieuzereuzen werd getest én goedgekeurd. Bij de uitwerking van het educatief pakket heeft LECA er namelijk een punt van gemaakt om nauw samen te werken met leerkrachten die in het eerste en tweede leerjaar voor de klas staan. Beter dan wie ook weten zij immers wat aanslaat bij hun leerlingen. Via een klankbordgroep werkten zij mee aan de voorbereiding van de lessen en de ontwikkeling van de leermiddelen. Ook een praktijktest was een must. In Bieke Debusschere van Vrije Basisschool Heilig Hart in Wenduine vonden we hiervoor een enthousiaste partner.

‘In Wenduine leeft de reuzencultuur erg: ieder jaar gaat hier een reuzenstoet uit. Wanne en Pol De Kruwer, de Wenduinse reuzen, krijgen dan het gezelschap van reuzen uit binnen- en buitenland. Daar komen telkens heel wat bezoekers op af. Ook veel kinderen uit Wenduine kennen de reuzen door de stoet goed. Ik vond het een fijn idee om met zo’n levendige traditie aan de slag te gaan in mijn klas. Kinderen komen steeds minder met erfgoed en cultuur in contact en het is aan ons als leerkracht om hier deels een verantwoordelijkheid op te nemen. De oproep van LECA om deel uit te maken van de klankbordgroep voor Curieuzereuzen kwam voor mij ook op een goed moment. Ik had net een lessenreeks rond Roald Dahl afgewerkt en de kinderen waren zeer enthousiast over het boek De GVR. Curieuzereuzen sloot daar dus naadloos bij aan.

Toen ik Curieuzereuzen een eerste keer doornam, zaten de insteken al juist en waren de lessen al zeer goed uitgewerkt. De lay-out moest nog volgen. In die fase van het project signaleerde ik samen met de rest van de klankbordgroep aspecten die nog bijgestuurd konden worden. Niet alle leerlingen in het eerste en tweede leerjaar lezen bijvoorbeeld al even vlot, waardoor grote tekstblokken een uitdaging kunnen vormen. Na de feedbackronde werd een aangepaste versie opgesteld. Die versie heb ik met Frea van LECA getest in mijn klas. Achteraf hebben we onze opmerkingen gebundeld en doorgepraat, zodat het pakket echt afgestemd was op de praktijk.

Als ik zelf een educatief pakket gebruik, let ik altijd op 2 zaken: ik vind het belangrijk dat de kinderen iets bijleren én dat er een link is met hun leefwereld. Curieuzereuzen voldoet zeker aan die twee voorwaarden. Het pakket dompelt kinderen op een leerrijke manier onder in de reuzencultuur en trekt ook mooie parallellen met hun eigen leven. Zeker in de les over levensrituelen bij reuzen kwam dit mooi aan bod. Ook een pluspunt is dat in Curieuzereuzen verschillende onderwijsstijlen en werkvormen zijn verwerkt: groepswerk, de leerkracht die vertelt, leerlingen die zelf antwoorden formuleren of vertellen over voorwerpen die ze naar de klas meebrachten… De insteken variëren, waardoor de lessen aansluiten bij ‘mens en maatschappij’, ‘muzische vorming’ en ‘lichamelijke opvoeding’. Wat ik daarbij erg handig vond, is dat Curieuzereuzen erg veel informatie bevat: tijdens het geven van de lessen kon ik heel vaak terugvallen op zaken die ik had gelezen in het pakket. Het pakket sloeg echt aan in mijn klas, omdat de kinderen reuzen fascinerende figuren vinden. Ze werden erdoor geprikkeld en wilden er meer over weten. Vooral het reuzenbordspel was een groot succes!

Mijn conclusie is dus dat Curieuzereuzen een fijn pakket rond een dankbaar thema is: reuzen spreken echt tot de verbeelding van kinderen. Nu het pakket helemaal af is, ga ik het zelf zeker en vast nog opnieuw gebruiken in de klas. Ik kan het collega’s dan ook warm aanbevelen: het is altijd leuk om met  uitgewerkt materiaal aan de slag te gaan, waarvan je zeker weet dat het zal aanslaan bij de kinderen!’