Talentenjachten

Talentenjachten

Heel wat scholen, verenigingen en gemeenten organiseren lokale zoektochten naar talent. De kandidaten worden uitgenodigd om op een podium het beste van hun kunnen te etaleren qua dans, zang, martial arts, acrobatie,goochelen of nog iets anders. Sommige talentenjachten zijn opgevat als een soort van vrij podium, andere kennen dan wel weer een eerste, tweede en derde prijs toe.

Ook op televisie wordt al sinds jaar en dag op zoek gegaan naar nieuw talent, denken we maar aan programma’s als De kinderacademie of de Soundmixshow, die bij de start van VTM in 1989 meteen hoge kijkcijfers haalden. Omdat de kandidaten slechts enkele minuten kregen om zich voor te stellen, groeiden ze zelden uit tot ‘Bekende Vlamingen’. Dat veranderde fel door de intrede van de zogenaamde reality tv, zo’n tiental jaar geleden. Talentenjachten zijn inmiddels uitgegroeid tot één van de meeste populaire formats van reality tv, waarbij kandidaten het wekenlang tegen elkaar moeten opnemen, een jury moeten trotseren en weggestemd kunnen worden door het publiek.

Het allereerste programma waarin de kijker mocht beslissen over het lot van een aantal kandidaten was Big Brother. In 2000 introduceerde John De Mol van het Nederlandse productie Endemol het programma, dat insloeg als een bom. Over een zoektocht naar echt talent was hier nog geen sprake, het publiek stemde om de twee weken de minst sympathieke kandidaat naar huis. Endemol verkocht het programma wereldwijd en sindsdien is het format gebruikt in meer dan XX landen. Het succes van Big Brother zorgde ervoor dat heel wat andere reality shows het scherm haalden, waaronder het razend populaire Pop Stars in Groot-Brittannië, waarin kandidaten streden om een plaats in een rockgroep. In 2002 groeide Pop Stars uit tot Pop Idol, dat sinds 2003 op VTM wordt uitgezonden onder de naam Idool. De winnaar van Idool wint een platencontract en mag een concert spelen in een grote concertzaal, zoals de Lotto Arena in Antwerpen. De kandidaten van Idool worden beoordeeld door een jury, maar uiteindelijk weggestemd door het publiek, waardoor ze heuse campagnes moeten opzetten om de sympathie van de mensen voor zich te winnen.

Naast Idool zijn er tal van andere talentenjachten waar het publiek de uiteindelijke winnaar mag kiezen, zoals X-factor, Star Academy en So you think you can dance. Soms nemen de shows zelfs de vorm aan van één lang gerekte sollicitatie, zoals de zoektocht van Peter Goossens naar een nieuwe stagiair in De Keuken van de Meester of die van JBC naar een collectieontwerper in De Designers, beide op VTM. Bij dergelijke programma’s is er zelden een inbreng van het publiek en worden de winnaars geselecteerd door een professionele jury.

LITERATUUR

Biltereyst, D., Van Bauwel, S. en Meers, PH., Realiteit en Fictie. Tweemaal hetzelfde? Koning Boudewijnstichting, Brussel, 2000.

Hill, A., Realty TV: Audiences and popular factual television, Routledge, Londen, 2005.