Nieuws

Waarom plakken we op 1 april vissen op iemands rug?

Op één april houden mensen elkaar wereldwijd voor de gek. Via allerlei manieren zetten ze elkaar op het verkeerde spoor. In landen als België, Nederland, Frankrijk en Italië plakken mensen stiekem een papieren vis op iemands rug. De grap is geslaagd wanneer het ‘slachtoffer’ nietsvermoedend met die vis blijft rondwandelen. Vissen en 1 april worden al heel lang met elkaar in verband gebracht. De oudste vermelding van een aprilvis dateert uit 1508. In dat jaar werd een gedicht gepubliceerd van de Franse dichter Eloy d’Amerval, waarin hij spreekt van een poisson d’avril.

Tijdelijk contract tot 30 juni 2016 met optie op verlenging

Vacature: projectmedewerker intercultureel erfgoedproject Gebor(g)en

Minister van Cultuur Sven Gatz maakte onlangs bekend aan welke initiatieven een projectsubsidie voor ontwikkelingsgerichte cultureel-erfgoedprojecten wordt toegekend. Bij een van de goedgekeurde projecten is ook LECA nauw betrokken. Onder de naam Gebor(g)en werkten wij samen met de Gezinsbond en diverse partners uit de erfgoedsector en het sociaal-cultureel werk een voorstel uit rond de overdracht van geboorterituelen. Binnen het project wordt vooral ingezet op de uitwisseling van informatie tussen mensen met verschillende achtergronden en de ontsluiting van verzamelde informatie.

Schrijf je nu in voor onze internationale studiedag over Driekoningen!

Op 24 oktober 2014 hopen we u in het Nederlandse Tilburg te verwelkomen op onze goedgevulde studiedag over Driekoningen. Prominente sprekers uit Duitsland, Spanje, Nederland, Vlaanderen en Wallonië dompelen je onder in de rijke symboliek, geschiedenis en tradities van driekoningenvieringen wereldwijd. Tot 14 oktober kan je je inschrijven door te mailen naar immaterieelerfgoed@live.nl. De studiedag kost 15 euro. In de prijs is een broodjesmaaltijd en een receptie inbegrepen.

Studiedag Driekoningen hier en elders in Europa
Op 6 januari vieren we Driekoningen. Voor heel wat kinderen uit België en Nederland is dit feest de aanleiding om er samen op uit te trekken. Verkleed als de drie wijzen gaan ze van deur tot deur om bedelliedjes te zingen. De toehoorders stoppen de zangertjes daarna wat geld of snoepgoed toe. Maar was dat altijd zo en hoe is dat in andere streken van Europa? De studiedag belicht dit bijzondere element uit ons immaterieel cultureel erfgoed. Het is een feest met een lange geschiedenis en is vaak afgebeeld op schilderijen van bekende zeventiende- en achttiende-eeuwse schilders. In de voormiddag wordt ingegaan op de geschiedenis en hoe de viering van Driekoningen zijn weg naar een groot publiek vindt. In het namiddaggedeelte staat de praktijk centraal en focussen we op enkele inspirerende voorbeelden op het vlak van borgen.
Bedelzangkrant k.ERF

Al ruim een half uur jaar staan bedelzangtradities hoog op de agenda bij Erfgoedcel k.ERF. Om iedereen op de hoogte te houden van het verloop van het traject bracht de Erfgoedcel zopas een heuse Zanggazet uit.

LECA-lezing over de dynamiek van koningschieten

Koningschieten is een van de belangrijkste tradities van schuttersgilden. De wedstrijden overleefden woelige tijden en namen in de loop van de geschiedenis steeds andere vormen aan.

Nieuwjaarsbedelen, een verdwenen traditie?

In Antwerpen mag het niet meer. Politiepatrouilles beboeten er voortaan de vuilnismannen die van deur tot deur bedelen om een nieuwjaarsfooi. Het proberen verhinderen van deze traditie is bijna zo oud als de traditie zelf. Een korte geschiedenis. Rond 1900 was het druk aan de deur op nieuwjaarsdag. Vuilnismannen, brandweerlui, messenslijpers, straatvegers en andere werklieden, liepen van deur tot deur voor hun nieuwjaarsfooi. Op diezelfde dag kwamen familie en vrienden met hun beste wensen langs en ook armen en kinderen trokken de straten op om iets extra te verdienen.

Liefdesbruggen in Vlaanderen

Liefdesbruggen vind je over heel de wereld, maar tot nu toe was het gebruik bij ons niet echt gekend. Daar komt stilaan verandering in. Aan de Sint-Michielsbrug, in hartje Gent, doken onlangs de eerste hangsloten van verliefde koppels op.  Misschien wordt de Sint-Michielsbrug wel een echte ‘liefdesburg’ zoals in Wroclaw, Parijs, Verona of Ljubljana. Op zo’n brug beloven koppels elkaar eeuwige liefde. Als symbool daarvan maken ze een hangslot vast aan de brug en gooien ze het sleuteltje in het water.

LECA-filmpje over Sint en Piet

Sinterklaas is in de eerste plaats een feest van en voor kinderen. Nu de goedheilig man en zijn gezelschap weer in het land zijn, vond LECA het dan ook de hoogste tijd om het jonge volkje zelf eens zijn zegje over Sint en Piet te laten doen. LECA mocht een dag lang filmen in een basisschool in Gent en liet kinderen honderduit vertellen voor de camera. Met de steun van Erfgoedcel Waasland resulteerde dat in het ontwapenende filmpje Hoor, wie klopt daar kind'ren

Studiedag Op handen gedragen

Vlaanderen kent een rijke processiecultuur. Ook vandaag gaan nog tal van processies en ommegangen uit. Sommige trekken tienduizenden bezoekers, andere kiezen bewust voor kleinschaligheid. Het processiegebeuren kent vele dimensies. Het is niet alleen een liturgisch ritueel of een devotionele praktijk, maar ook een publiek, gemeenschapsversterkend evenement in de openbare ruimte. Het processie-erfgoed in Vlaanderen is erg verscheiden en telt zowel immateriële, roerende als documentaire elementen. De zorg voor dit erfgoed vormt een belangrijk maatschappelijk aandachtspunt.

Pages